22. marraskuuta 2017

Onko se taakka? Voisiko se edistää oppimista?

Arviointi on itsestään selvä osa opintoja. Nyt siitä puhutaan paljon, monilla sanoilla ja välillä ristiriitaisesti. Arvioinnilla onkin useita tehtäviä eivätkä kaikki arvioinnin tehtävät asetu mutkattomasti rinnakkain.

Lukion arviointikulttuuriin keskittynyt Viisari-hanke kokosi opettajia ja opiskelijoita työpajaan vuoden 2016 lopulla. Aluksi tunnusteltiin tunteita, joista päällimmäisiksi nousivat ahdistus ja epävarmuus. Silti yhteinen tahto oli kohti positiivista. Arvioinninhan pitäisi auttaa opiskelijaa oppimaan ja opettajaa opettamaan entistä paremmin.

Opettajien ja opiskelijoiden tuntemuksia arvioinnista lukiossa. Lähde: Viisari-hankkeen työpaja 26.10.2016.
Opiskelijoiden rooli arvioinnin kehittämisessä on tärkeä. Yhteinen kieli voi olla vaikeaa löytää. Asiantuntijan puhe vilisee termejä. On diagnostinen, formatiivinen, summatiivinen. On kriteerejä ja joku muistaa Gaussin käyrän. Tehdään itse-, vertais- ja ryhmäarviointeja, mutta miten niitä oikeastaan pitäisi tehdä? Ja mihin ne vaikuttavat? Sähköistyminen tuo oman sykkeensä asiaan. Lisäksi lukion tahti on tiivis, ryhmät suuria ja kun kurssipalautteen aika on, on seuraava jakso kursseineen jo hyvällä menolla.

Työpaja mietti, millä keinoilla arviointi edistäisi opiskelua.
Opiskelua tukeva arviointi on tärkeä päämäärä. Siihen ei päästä yhdellä hyppäyksellä, vaan tarvitaan monenlaisia tekoja. Ensin pitää olla suunta ja yhdessä ymmärretty päämäärä. Arviointi ei ole itsetarkoitus, vaan sillä on merkitystä. Arviointi on paljon muutakin kuin arvosana. Arvosanojen painoa ollaan nostamassa. Unohtuvatko arvosanojen metsästyksessä arvioinnin muut merkitykset? Kun hyvä arviointi antaa eväitä oppia paremmin, myös arvosanat kohoavat. Vaan entä kiire, suuret ryhmät, arvioinnin taakka?

Pulssi-hanke selvittää, miten arvioinnin ristiriitaisia tavoitteita saadaan sovitettua yhteen. Tulokulmana korostetaan opiskelijoita ja heidän aitoa osallistuuttaan uuden opetussuunnitelman hengen konkretisoinnissa. Loppujen lopuksi pienilläkin muutoksilla voidaan kulkea kohti suuria päämääriä. Esimerkiksi arvioinnin kriteerit jatkuvasti saataville, kuten Viisari-hankkeen työpaja muistutti.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti