Opiskelijakyselyn testivastaajan toive kiteyttää hyvin suuntaviivat sille, millaista informaatiota hyvä arviointi lukiossa tuottaa opiskelijalle. Millaisia ajatuksia vastaus herättää opettajassa? Esimerkiksi tällaisia pohdintoja:
- Keskustelu on usein tarpeen, jotta yhteinen ymmärrys löytyy. Keskusteluun ei vain aina ole riittävästi aikaa tai sopivaa tilaisuutta. Mitä tälle voisi tehdä?
- Heikkouksiin viittaaminen voi käynnistää automaattisesti defenssit. Täsmälleen sama palaute voi herättää eri opiskelijoissa hyvinkin erilaista vastakaikua. Ehkä opiskelija ei uskalla tai halua keskustella arvioinnista, ainakaan heikkouksistaan. Mitä tällekin voisi tehdä?
- Osassa oppiaineita opiskelu rajoittuu yhteen pakolliseen kurssiin. Miten opiskelija hyödyntää sellaisesta kurssista saamaansa palautetta?
- Palaute voi sisältää useammissa oppiaineissa hyödynnettävää tietoa. Miten opettaja voisi tämän tuoda esille?
Pulssi-hanke on hionut kyselypohjan, jolla lukioissa voidaan selvittää opiskelijoiden kokemuksia arvioinnista. Kyselypohjan laatimiseen ovat osallistuneet hankkeen pilottikoulut, Otavan Opiston asiantuntijat ja testaajaopiskelijat sekä Pulssi-hankkeen tutkija-kummi Najat Ouakrim-Soivio Helsingin yliopistolta.
Julkaisemme kyselyn pohjan kaikkien saataville. Voit pyytää Google Forms -kopiota ottamalla yhteyttä Anne Rongas etunimi.sukunimi@otavanopisto.fi (kerro viestissäsi Google-tunnus, jolle pyydät kyselypohjan) tai voit kopioida kyselyn tekstit dokumentilta (Tiedosto > Lataa tai jos kirjaudut Google-tunnuksilla, voit ottaa kopion). Voit muokata omalle koulullesi sopivan kyselyn tämän pohjan avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti